Marți, 16 mai 2017, Secția de Științe Umaniste a Institutului de Cercetare al Universității din București (IRH-ICUB) organizează un nou seminar Conștiență și cunoaștere–o abordare interdisciplinară. În cadrul seminarului, drd. Adriana Brăescu de la Facultatea de Biologie a Universității din București va susține prelegerea Biologia cuantică – ‘adevăr sau provocare’ în cunoaștere. Seminarul va avea loc la sediul IRH-ICUB (Str. D. Brândză, nr. 1), sala de conferințe, începând cu ora 17:00.

Seminariile Consciousness and Cognition: An Interdisciplinary Approach sunt organizate de dr. Diana Stanciu, membru asociat al Secției de Științe Umaniste a Institutului de Cercetare al Universității din București. Mai multe informații despre activitatea de cercetare a dr. Diana Stanciu pot fi consultate aici.

Atunci când ne referim la termenul „cuantic”, mintea noastră ar trebui să treacă de la modelul de gândire obișnuit, în parametri de spațiu/timp și temperatură cunoscuți, la parametrii mecanicii cuantice, la concepte precum “entanglement”, “tunneling”, “superpoziție” și “aproape de 0 K” – majoritatea aproape imposibil de procesat pentru mintea umană…. Fenomenele cuantice macroscopice (condensatul Bose-Einstein) au caracteristici cu totul speciale – imposibil de îndeplinit în creier, considerat prea „cald” pentru procesarea cuantică.

Dacă ne referim la neuron ca unitate de bază a procesării informației, atunci este evident că neuronul nu se poate afla simultan în 2 stări diferite – în repaus și în activitate (echivalentul superpoziției). Cercetătorii din domeniul cogniției cuantice sugerează că o superpoziție este posibilă – cea a stărilor mentale, ca urmare a activității rețelelor neuronale complexe, iar această activitate se soldează cu efecte ce pot fi descrise ca interferență (de probabilități) și entanglement. Aceiași cercetători, însă, evită să creeze modele concrete de reprezentări (pseudo)cuantice ale informației în creier, tocmai pentru că acest domeniu al fizicii – cuantică – este, de fapt, o abordare mai degrabă matematică / teoretică a unor probabilități.

Adriana Brăescu este biolog și este implicată în reforma educației din România. A obținut diploma de licență în biologie (1994) și diploma de master în neurobiologie (1995) la Universitatea din București. Își termină în curând studiile de doctorat în biologie-neuroștiințe. A beneficiat de internship-uri la Life Science Department, University of Nottingham, UK – unde a studiat influența neurotoxinelor asupra membranei celulare. Din 2003 este entrepreneur în domeniul scrierii, editării și publicării lucrărilor de cercetare. Din 2006 cooperează cu Universitatea din Alcala de Henares, Spania în domeniul bionicii pentru a dezvoltă o abordare interdisciplinară a științei în școli. Este membru REMCE – Red de Estructuras de Movilidad para Ciudades Eficientes (rețea de structuri de mobilitate pentru orașe eficiente: energie și artă) – o rețea europeană de profesioniști interesați în implementarea unor modele naturale în design-ul orașelor moderne. Din 2013 este președintă a asociației Re-Design ngo, care promovează schimbarea paradigmei în educație prin trecerea de la un model cartesian la unul holist.

Adriana Brăescu dezvoltă abordări holiste – un amestec de știință, filosofie, istorie și artă – pentru a oferi o tratare comprehensivă a cunoașterii. Ea consideră că cel mai eficient mod de a facilita învățarea și înțelegerea este schimbarea abordării – de la general la particular, de la tot la manifestările sale. De exemplu, pentru a studia vederea, nu e nevoie doar de studiul anatomiei ochiului, ci și al opticii (lentilele), al reflecției/ refracției, câmpului și spectrului electromagnetic, biochimiei, etc.

Mai multe informații despre seminariile Consciousness and Cognition: An Interdisciplinary Approach pot fi consultate aici.

 

Pin It on Pinterest

Share This