Miercuri, 31 mai 2017, va avea loc o nouă ediție a Cafenelei critice care reia tema achiziţiei publice a Cuminţeniei pământului, sculptura lui Constantin Brâncuşi. Evenimentul va avea loc în intervalul orar 19:00-21:30, la Club A (str. Blănari, nr. 14, între Universitate şi Piaţa Unirii, vizavi de Sfântul Gheorghe). Gazda evenimentului este Ion Bogdan Lefter.

La discuţia despre achiziţia celebrei lucrări a lui Constantin Brâncuşi participă Petru Lucaci, preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici, artişti, critici şi istorici de artă, galerişti și intelectuali publici.

După îndelungate negocieri purtate de două guverne succesive cu deţinătorii sculpturii, a avut loc o campanie de strângere de fonduri, pe modelul vechii şi faimoasei subscripţii publice pentru Ateneul Român („Daţi un leu pentru Ateneu!”). Nu s-a strâns suma necesară, dar campania a fost un mare succes de popularizare a cazului, a lui Brâncuşi, a artei româneşti, o pledoarie de larg impact pentru achiziţionarea de mari opere de către statul român. Acum, sub un al treilea guvern implicat în „cazul Cuminţenia pămîntului”, din motive de adversitate politică faţă de precedentul, se prefigurează abandonarea proiectului şi returnarea sumelor donate. În cadrul întâlnirii se va discuta dacă această renunţare este justificată și dacă statul nu are datoria de a achiziţiona opere de artă importante pentru a spori patrimoniul cultural public.

Cafeneaua critică este un proiect de dezbateri culturale pe teme de actualitate. Prima serie s-a desfăşurat în anii 1990, la Cafeneaua Facultăţii de Litere a Universităţii din Bucureşti. Seria a doua a debutat în noiembrie 2008 la Clubul TSC şi a continuat la Clubul A, la Club Control şi, din toamna lui 2011, din nou la Club A. În stagiunea 2016-2017 întâlnirile Cafenelei critice au loc miercurea seara.

Pin It on Pinterest