Cercetătorii în științele educației din România s-au reunit pe 20 octombrie 2016 la Universitatea din București, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, în cadrul celei de-a treia ediții a CERED – Conferința Națională de Cercetare în Educație, Punți de legătură între cercetare și politicile educaționale, organizată în colaborare cu Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea de Vest din Timișoara și Institutul de Științe ale Educației din București. Lucrările conferinței s-au derulat în prezența celor mai importanți decidenți din domeniu: prof. dr. Mircea Dumitru, ministrul Educației și Cercetării Științifice, Ligia Deca, consilierul de stat pe probleme de educație de la Președinția României, prof. dr. Adrian Curaj, directorul general al UEFISCDI.

Scopul evenimentului a fost dublu:

  • identificarea unor punți solide de legătură între cercetările educaționale și procesul de elaborare a politicilor din educație;
  • demararea procesului de înființare a ARCE – Asociația Română de Cercetare în Educație, asociație profesional-științifică ce urmează să se afilieze la EERA – European Educational Research Association, organizația cea mai relevantă pentru cercetare educațională din Europa.

În cadrul dezbaterilor, cei peste 150 de cercetători prezenți au constatat:

  1. Existența unui număr semnificativ de studii, analize și rapoarte de cercetare relevante, cu potențial ridicat de impact la nivelul politicilor și al calității practicilor educaționale din România. Cu toate acestea, participanții au remarcat că aceste cercetări nu sunt suficient cunoscute și valorificate atunci când sunt inițiate schimbări în educație.
  2. Existența unei mase critice de specialiști în domeniul științelor educației, cu o experiență vastă în participarea la programe și politici educaționale, la nivel național și internațional. Cu toate acestea, expertiza existentă este insuficient valorificată în dezbaterile și în procesele de politici publice.

În consecință, considerăm imperios necesare următoarele acțiuni:

  1. Corelarea agendei de cercetare cu proiectele mai stabile și mai predictibile de politici publice în educație, însoțită de asumarea, la nivelul comunității cercetătorilor, a unor proiecte comune majore de cercetare la nivel național.
  2. Valorizarea expertizei existente în centrele de cercetare pentru analiza de politici, consultanță de proces și structurarea dezbaterilor publice din educație. Chiar dacă educația suscită interesul tuturor, expertiza în educație este a specialiștilor.
  3. Consolidarea comunității cercetătorilor în educație prin formarea și dezvoltarea profesională a tinerilor cercetători în domeniu, prin dezvoltarea ARCE – Asociația Română de Cercetare în Educație ca platformă de internaționalizare, de expertiză educațională și deasigurarea unei cât mai bune vizibilități a rezultatelor cercetării din educație.
  4. Asumarea responsabilității de a continua să contribuim la binele public prin asigurarea relevanței, impactului și calității cercetărilor noastre pentru cele trei categorii principale de beneficiari: comunitatea academică, practicienii și decidenții.

Toate aceste acțiuni sunt concordate cu nevoile și interesele educației din România, dar și cu valorile și obiectivele EERA și ne așteptăm ca ele să fie susținute explicit de toți factorii implicați.

Mai multe detalii pot fi consultate la adresa www.cered.ro.

Pin It on Pinterest

Share This