CEREFREA Villa Noël, în parteneriat cu Școala doctorală a Centrului de Excelenţă în Studiul Imaginii (CESI), Facultatea de Litere, cu sprijinul Agenției Universitare a Francofoniei Biroul Europa Centrală și Orientală și al Delegației Valonia-Bruxelles la București, organizează joi, 24 noiembrie 2016, începând cu ora 18:00, la Villa Noël (Str. Emile Zola, nr. 6), conferința Stilistica non-cinematică a filmelor lui Corneliu Porumboiu, ținută de Doru Pop, conferențial la Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj. Conferința face parte din seria „Cinema, cogniție și artă”.
Corneliu Porumboiu, unul dintre cei mai importanți cineaști români, este în căutare de mijloace inovatoare de exprimare în cinematografie, îndreptându-se către un tip de realism care nu mai este legat de filosofia Noului Val sau de tradiția neorealistă – el intră în ceea ce se poate numi un cinema ne-cinematic. Doru Pop își propune să treacă în revistă aceste noi forme cinematografice pe care le-am putea descrie ca pe un cinema care nu se mai desfășoară pe ecran, ci în afara vizibilului, dincolo de percepția imediată. Această discuție va fi centrată pe cele mai recente trei filme ale regizorului român Când se lasă seara peste București sau Metabolism (2013), Al doilea joc (2014) și Comoara (2015).
Doru Pop s-a născut la 3 mai 1970 la Baia Mare. Este profesor la Facultatea de Teatru şi Televiziune din Cluj-Napoca. A absolvit Liceul de Filologie-Istorie din Oradea (1988) și Facultatea de Litere din Cluj-Napoca (1994). În 2002 a obţinut masteratul în jurnalism şi comunicare la Universitatea Chapel Hill, Carolina de Nord, iar în 2003 doctoratul în filosofie, cu o teză despre filosofia culturii vizuale, la Universitatea „Babeş-Bolyai“. A fost bursier Fulbright și Ron Brown (1995-1996, 2000-2002) şi a predat un curs despre filmul românesc la Bard College, New York (2012).
A publicat volume de studii și eseuri printre care volumul de istorie a filmului românesc: Romanian New Wave Cinema: An Introduction (Mc Farland, 2013).
Alte cărți: Alegerile naibii. Fals tratat despre metehnele imaginarului politic autohton (2007), Ochiul și corpul. Modern și postmodern în filosofia culturii vizuale (2005), 911. Ziua în care a murit democrația (2003), Mass-media şi democraţia (Polirom, 2001), Mass-media și politica (2000), Obsesii sociale (1998) și un volum de povestiri pentru copii: Poveștile bunicuței Nana (2003); a tradus Giovanni Sartori, Teoria democrației reinterpretată (Polirom, 1999).
Scrie frecvent comentarii politice, cronică literară şi eseu pentru o serie de reviste româneşti.