Vineri, 28 aprilie 2017, Secția de Științe Umaniste a Institutului de Cercetare al Universității din București va organiza o nouă întâlnire în cadrul seminarului Early modern concepts of history and practices of historical writing. Evenimentul va avea loc începând cu ora 18:30, în sala de seminarii a IRH – ICUB (str. Dimitrie Brândză, nr. 1).

Seminarul ”Historical Pyrrhonism and the rebuilding of faith in history” va fi dedicat temei pironismului istoric. O formă a scepticismului filosofic îndreptată împotriva valorii epistemologice a istoriei, pironismul istoric este, alături de libertinismul erudit și de ateism, una din acele fantome care bântuie Europa intelectualilor la începutul modernității. Istoriografia tradițională le-a atribuit pironismului istoric și cartezianismului un impact negativ decisiv asupra interesului pentru gândirea istorică.

La această întâlnire vor fi explorate câteva texte și teme pironiste. De asemenea, va fi analizat și mitul istoriografic al excluderii studiului istoriei din enciclopedia cunoașterii, care s-ar datora influenței pironismului și cartezianismului.

Textele propuse pentru această temă sunt:

  • Descartes, Discurs despre metoda de a ne conduce bine raţiunea şi a căuta adevărul în ştiinţe (Cluj-Napoca, Grinta, prima parte);
  • François de La Mothe Le Vayer, Du peu de certitude qu’il y a dans l’Histoire (text disponibil aici);
  • Richard H. Popkin, The History of Scepticism from Savonarola to Bayle (New York: Oxford University Press, 2003, capitolele 2, 3, 5, 9, 10, 11);
  • Carlo Borghero, La certezza e la storia. Cartesianismo, pirronismo e conoscenza storica (Milano: Franco Angelo, 1983, primele două capitole).

Seminarul Concepte moderne timpurii ale istoriei și practici ale scrierii istorice este organizat de Veronica Lazăr și Grigore Vida și are ca scop să investigheze unele scrieri teoretice fundamentale despre istorie, înțeleasă atât ca obiect, cât și ca discurs, dar și despre realitatea și metodele de înțelegere a acesteia, de la sfârșitul secolului al XVI-lea până la sfârșitul iluminismului, în mod special în Franța și în Anglia, dar și în Scoția, Germania și Olanda.

Textele pentru lectură sunt propuse în ordine cronologică, nu atât de mult dintr-o convenție academică, ca un rezumat sau ca o listare teleologică a doctrinelor, ci mai degrabă deoarece seminarul este conceput ca o explorare a modului în care scrierile teoretice și contextele lor istorice, sociale, instituționale și politice se iluminează reciproc.

În afara unei lecturi interne a textelor, seminarul studiază angajamentul mutual al teoriilor istoriei și științelor, genurilor literare și jurisprudenței în timpul celor două secole care au precedat Revoluția Franceză. De asemenea, seminarul se va concentra pe formarea diferitelor epistemologii istorice, metode critice, ontologii și reprezentări ale temporalității istorice, dar și asupra legăturii lor strânse cu funcțiile imediate și pragmatice ale scrierilor istorice, sau cu politicile statale și dinamicile sociale și economice în statul premodern.

Mai multe detalii despre programul întâlnirilor din cadrul seminarului Concepte moderne timpurii ale istoriei și practici ale scrierii istorice pot fi consultate aici.

Pin It on Pinterest

Share This