„Culturile sunt prin natura lor incomensurabile”, afirma reputatul antropolog francez Claude Lévi-Strauss, în lucrarea sa, Cealaltă față a Lunii. Scrieri despre Japonia.

Cultura niponă nu face excepție de la afirmația cercetătorului, iar în ciuda sutelor de ani de solitudine datorate contextelor geografice și politice, aceasta nu este nicidecum izolată în intimitatea sa. Diferitele elemente și trăsături ale culturii japoneze se află într-o interconexiune mai mult sau mai puțin evidentă, atât cu aspectele sale intrinseci, cât și cu cele care vin pe filiera altor culturi, precum cea chineză sau coreeană.

Orice demers de înțelegere al unui element oarecare al culturii japoneze poate căpăta profunzime și se poate contura cât mai clar prin raportarea la un alt element al acesteia. Efortul de înțelegere a cât mai multor fenomene culturale și contactul cu diversitatea acestora determină adâncimea cu care observatorul pătrunde în intimitatea cunoașterii lor.

În acest context, Masteratul de Istoria Ideilor, Mentalităților și Culturii de Masă din cadrul Facultății de Istorie a Universității din București a organizat luni, 9 octombrie 2017, conferința „Tradiție japoneză, modernitate occidentală – o formulă de succes? Universul spectacolelor Takarazuka”, sprijiniind astfel demersul de a înțelege cât mai profund fenomenele culturii contemporane.

La eveniment au fost așteptați atât cercetătorii, profesorii, studenții, masteranzii și doctoranzii, interesați de studiile culturale, istorie culturală, studii de japoneză și artă contemporană, cât și publicului larg cu preocupări în domeniul studiilor culturale sau de niponologie. Evenimentul a început la ora 18:00, în Amfiteatrul „Vasile Pârvan” al Facultății de Istorie (Bd. Regina Elisabeta, 4-12, etaj III).

Conferința a fost susținută de dr. Maria Grajdian, profesor asociat al Univesității din Nagasaki, School of Global Humanities and Social Sciences, fiind urmată de o dezbatere care l-a avut ca invitat pe drd. Bogdan-Petre Opreanu, specialist în antropologie și studii culturale, civilizație și cultură japoneză. Evenimentul a fost moderat de prof. univ. dr. Mirela-Lumința Murgescu.

Principalele teme abordate în cadrul conferinței și al dezbaterii s-au concentrat pe sumarizarea evoluției unui fenomen cultural specific japonez: trupa muzicală Takarazuka, precum și pe relația dintre tradiție și modernitate în cultura japoneză, tipul de negociere cu modernitatea pe care îl reprezintă Takarzuka ca un răspuns la cerințele și provocările modernizării de tip occidental, specificitatea fenomenelor culturale japoneze.

Takarazuka reprezintă una dintre cele mai interesante forme artistice contemporane, ce combină într-un melanj cu totul special elemente specific japoneze, cu structuri și forme artistice caracteristice lumii occidentale, cum ar fi musicalurile. Întemeiată în 1913-1914 ca un grup de divertisment muzical, această trupă exclusiv feminină, cu reguli și coduri foarte precise, se ghidează și astăzi după motto-ul întemeietorului ei: „Modestie, onestitate, grație”. Repertoriul trupei a evoluat de la spectacole de revistă, la fastuoase montări de musicaluri occidentale de succes. În plus, artele marțiale tradiționale, literatura niponă, arta caligrafiei sau realizarea stampelor pot fi abordate și înțelese într-o manieră comprehensivă dacă sunt alăturate încercării de înțelegere a muzicii tradiționale japoneze, a ceremoniilor, manifestărilor spirituale și religioase, limbii, etc

Dr. Maria Grajdian este o reputată specialistă în Popular Culture, cu studii în cultura și civilizația japoneză și o foarte bună cunoscătoare a fenomenelor culturale, cu predilecție a anime-urilor, fiind autoarea unor lucrări dedicate culturii contemporane și animației japoneze.

Pin It on Pinterest

Share This