A avut loc lansarea noii publicaţii care promovează bunele practici de dezvoltare profesională a profesorilor universitari europeni în domeniul educaţiei pentru dezvoltare durabilă. Evenimentul a avut loc în cadrul întâlnirii anuale din proiectului Educatorii universitari pentru educaţia pentru dezvoltare durabilă (UE4SD) – University Educators for Sustainable Development găzduită de Universitatea Autonomă din Madrid, Spania, desfăşurată la Centrul Cultural „La Corrala”, pe data de 23 noiembrie 2015.
Publicaţia este rezultatul celei de-a doua faze a proiectului numită „Dezvoltarea de resurse”, fiind construită pe baza cunoştinţelor şi experieţelor celor 53 de parteneri din cele 33 de ţări participante şi activi în domeniul educaţiei pentru dezvoltare durabilă în instituţiile de învăţământ superior europene. În urma etapei de cartografiere a domeniului educaţiei pentru dezvoltare durabilă (ESD) în învăţământul superior în toate ţările implicate, cu o concentrare specială pe competenţele UNECE, publicaţia oferă o selecţie de 13 exemple de bune practici privind oportunităţile de dezvoltarea profesională pentru educatorii europeni din acest domeniu. De asemenea, prezintă posibilităţile de implementare a ESD la nivelul dezvoltării profesionale în întregul cuprins al Uniunii Europene, de exemplu, oferă informaţii despre felul în care competenţele relevante pentru ESD pot fi achiziţionate şi ce este necesar la nivel de politici educaţionale pentru a îndeplini această transformare.
Publicaţia introduce conceptul de dezvoltare profesională în domeniul educaţiei pentru dezvoltare durabilă din învăţământul superior, descrie abordările metodologice cheie, identifică procesele şi instrumentele şi prezintă exemplele de bune practici din cele patru regiuni UE4SD (prezentul proiect) – Nord, Sud, Est, Vest – pentru documentarea progresului deja existent. În secţiunea „lecţiile învăţate”, publicaţia se raportează la unele principii generale şi evidenţiază posibilele căi de urmat. Publicaţia se încheie cu mesaje cheie şi recomandări pentru dezvoltarea viitoare în domeniul dezvoltării profesionale a cadrelor didactice universitare.
Rezumatul celor 13 exemple de bună practică strânse din 10 ţări din Europa arată că există deja câteva oportunităţi excelente de dezvoltare a competenţelor ESD şi acestea pot servi ca modele pentru dezvoltarea unor noi programe de doctorat în diferite contexte europene. Aceste iniţiative sunt necesare în situaţia în care multora dintre cadrele didactice universitare le lipsesc oportunităţile de formare profesională în domeniul sustenabilităţii. În cazul implementării, reţele existente par să fie un factor important pentru susţinerea programelor de dezvoltare profesională de succes, aflate la diferite nivele de implicare, de la marile consorţii internaţionale la relativele mici reţele instiuţionale sau comunităţi de învăţare.
Publicaţia este destinată tuturor beneficiarilor care sunt interesaţi de educaţia pentru sustenabilitate şi de dezvoltarea profesională în învăţământul superior, în special. Deci, este relevantă pentru oricine predă, susţine învăţământul sau este implicat în formarea profesională a cadrelor didactice universitare. Poate fi folosită de persoanele implicate în politicile educaţionale din învăţământul superior – de exemplu: ministere care au în agenda lor probleme legate de ESD, factori de decizie europeni (europarlamentari), agenţii de acordare a granturilor, instituţii de asigurarea calităţii, organizaţii internaţionale – pentru a include principiile ESD în mecanismele şi criteriile de asigurare a calităţii. Este, de asemenea, relevantă pentru acele părţi ale societăţii pe care le deserveşte învăţământul superior – de exemplu ONG-uri, asociaţii profesionale, educatori comunitari, mediul de afaceri, mentori şi traineri. Modurile anticipate de folosire a acestor resurse includ: pentru luarea de decizii strategice în privinţa învăţământului superior, folosirea sa ca reper de auto-reflecţie şi evaluare pentru profesori ca indivizi, ca suport pentru echipele de formare din universităţi ca resursă de bază şi ca sursă de inspiraţie.
Producerea publicaţiei ca rezultat al proiectului UE4SD a fost finanţată de Comisia Europeană – Programul de învăţare pe tot parcursul vieţii. Publicaţia se găseşte integral şi poate fi descărcată de la adresa: http://www.ue4sd.eu/outcomes/111-leading-practice-publication-launched-at-the-ue4sd-annual-conference-in-madrid.
Pentru mai multe informaţii despre Publicaţia de Bune Practici puteţi contacta coordonatorii activităţii Dr. Jana Dlouhá sau Dr. Dana Kapitulčinová din cadrul Universităţii Caroline din Praga: jana.dlouha@czp.cuni.cz şi dana.kapitulcinova@czp.cuni.cz.
Mai multe informaţii despre proiectul UE4SD pot fi obţinute de la directorul proiectului Prof. Daniella Tilbury de la University of Gibraltar, daniella.tilbury@unigib.edu.gi , de la coordonatorul proiectului aflat la Universitatea din Gloucestershire ue4sd@glos.ac.uk şi de pe website-ul proiectului http://www.ue4sd.eu .
De asemenea, puteţi contacta echipa din Universitatea din Bucureşti, Conf.univ.dr. Daniela Dumitru dananita2001@yahoo.com şi pe Prof.univ.dr. Constantin Stoenescu noua_alianta@yahoo.com.
Pentru variantele în limba engleză și pentru alte informații, consultați site-ul proiectului.