Școala Doctorală de Sociologie a Facultății de Sociologie și Asistență Socială a Universității din București organizează miercuri, 17 mai 2017, conferința ”A tale of two villages: Exploring issues in the education of Slovak Roma children in Sheffield”. Prelegerea va fi susținută de dr. Mark Payne de la Facultatea de Educație, University of Sheffield. Evenimentul va avea loc la sediul Facultății de Sociologie și Asistență Socială (Str. Schitu Măgureanu, nr. 9), în Sala de Consiliu, începând cu ora 17:00.
Mark Payne a predat limbi străine moderne, în special limba germană și spaniolă, în școli din Harlow și Cambridge înainte de a obține doctoratul la Facultatea de Educație de la Universitatea Cambridge. După finalizarea studiilor de doctorat, Mark Payne s-a mutat la Universitatea Sheffield. În această perioadă, s-a concentrat în primul rând pe cercetarea limbajului, educației și politicii de limbaj. Mai târziu, a obținut trei finanțări pentru cercetarea comunității rome, ceea ce i-a permis să realizeze activități practice în Slovacia de Est, unde a lucrat cu unele dintre cele mai marginalizate și sărace comunități rome.
Prelegerea va prezenta cercetările despre comunitatea romă slovacă din Page Hall, Sheffield. Atât în contextul pre-Brexit, cât și în cel post-Brexit, această comunitate a fost adesea subiectul unei abordări negative din partea media locale și naționale și a fost prezentată ca un exemplu al dezavantajelor referitoare la migrație și extinderea UE. Totuși, un studiu longitudinal etnografic al familiilor și copiilor romi din Sheffield și Slovacia dezvăluie o lume remarcabilă a unei comunități marginalizate sărăcite economic, dar rezistente, formată din bilingvi și poligloți care caută să aibă vieți mai bune în Marea Britanie. Descoperirile în urma cercetării arată viețile sociale complexe ale comunității rome, chestiunile de limbaj înrudite cum ar fi L1 Romani, L2 Slovak și acum L3 English și provocările educaționale cu care se confruntă școlile care încearcă să asimileze elevii în timp ce, în același timp, elevii romi își modelează propriile identități poliglote în acest context englez. Această cercetare stă la baza unor studii despre limbaj, educație și migrație și încearcă să înțeleagă un tablou dinamic și complex. În ceea ce privește abordarea teoretică, prelegerea se va referi la lucrările cercetătorilor despre limbaj și societate, globalizare și migrație și studii rome (Angela Creese, Stephen May, Jan Blommaert și Yaron Matras).
Există două cadre teoretice principale pentru studiu. Primul este Roma Language and Education Tool (RoLET), o bază în dezvoltare cu scopul de a-i ajuta pe practicieni pentru a sprijini elevii romi în context educațional. Al doilea cadru teoretic este lucrarea lui Bronfenbrenner (1979), care oferă inspirație în privința înțelegerii migrației rome, sosirea și așezarea ca o ecologie integrată cu copilul rom individual situat central într-un sistem ecologic reciproc dinamic.