Marți, 6 iunie 2017, Secția de Științe Umaniste a Institutului de Cercetare al Universității din București (IRH-ICUB) organizează un nou seminar Conștiență și cunoaștere–o abordare interdisciplinară. În cadrul seminarului, dr. Violeta Caragea de la Institutul de Științe ale Educației București va susține prelegerea Emergența neuroștiinței educaționale – Noi perspective asupra îmbunătățirii proceselor de învățare. Seminarul va avea loc la sediul IRH-ICUB (Str. D. Brândză, nr. 1), sala de conferințe, începând cu ora 17:00.
Seminariile Consciousness and Cognition: An Interdisciplinary Approach sunt organizate de dr. Diana Stanciu, membru asociat al Secției de Științe Umaniste a Institutului de Cercetare al Universității din București. Mai multe informații despre activitatea de cercetare a dr. Diana Stanciu pot fi consultate aici.
Violeta Caragea și-a obținut licența (2006), masteratul (2008) și doctoratul (2011) în Științele Educației la Universitatea din București. Începând cu 2016 studiază și neurobiologia (nivel masteral) tot la Universitatea din București, Facultatea de Biologie. În prezent, este angajată ca cercetător la Institutul de Științe ale Educației, unde coordonează proiectul pilot Valențele neuroștiințelor pentru îmbunătățirea practicii educaționale. Acest proiect își propune să recenzeze literatura din domeniul neuroștiinței educației care tratează în mod special influența mediului școlar asupra performanței în învățare a elevilor din ciclurile primar și gimnazial. Principalele sale interese de cercetare sunt legate de îmbunătățirea proceselor cognitive, abordând acest lucru din două direcții – una a științelor educației (concentrându-se asupra tehnicilor de învățare auto-dirijată) și o alta a neurobiologiei (concentrându-se în special asupra mecanismelor de potențare pe termen lung).
Neuroștiința educației reprezintă un domeniu de cercetare emergent care își propune să lege descoperirile din neuroștiințe de practica și cercetarea educațională. De la investigarea efectelor scrisului de mână asupra creierului aflat în stadiu de dezvoltare, la identificarea celui mai bun mod de formare a abilităților matematice pentru adolescenți, sau la utilizarea tehnicilor de mindfulness pentru a îmbunătăți abilitățile metacognitive ale elevilor – acest nou domeniu de cercetare pare să promită rezultate valoroase care pot ajuta la îmbunătățirea practicilor și politicilor educaționale. Teoreticienii din neuroștiința educației consideră că, așa cum noile descoperiri științifice au revoluționat practica medicală în ultimele câteva secole, așa și neuroștiințele ar putea aduce schimbări majore în educație, într-un viitor apropiat. Privind învățarea ca un element cheie atât pentru cogniție cât și pentru conștiință, prelegerea arată că, facilitând o mai bună învățare, putem ulterior conduce la o interacțiune mai avansată dintre aceste două fenomene. Prezentarea conține un rezumat al rezultatelor intermediare ale proiectului pilot privind emergența domeniului de cercetare al neuroștiinței educației, în încercarea sa de a produce o învățare mai bună.
Mai multe informații despre seminariile Consciousness and Cognition: An Interdisciplinary Approach pot fi consultate aici.